I ånden til Bekkeutvalget i AJFF Halden og Interregprosjektet for Enningdalsvassdraget har jeg samlet en del videofilmer som tar for seg ulike aspekter ved restaurering av vassdrag.
Filmene viser viktigheten av bl.a tilstedeværelse av stor og mellomstor stein samt gytegrus. Åpne opp for mindre sideløp, meget viktige oppvekstområder for yngel. Tilførsel av stor død ved (store trestammer)..meget viktig. Tilbakeføring av utrettede bekker til naturlig meandrende. Beplantning langs bekk/elvebredden m.m for å stabilisere + skape skydd/skygge + selvsagt andre tiltak som bedrer vannkvaliteten.
Jeg har mange "restaureringsønsker" for konkrete delpartier av Enningdalsvassdraget inne i hodet mitt. Håper at noen av de blir virkeliggjordt i nær fremtid av de som bestemmer --> Interregprosjektet /Fylkesmannen/Grunneiere ...og forhåpentligvis blir AJFF Halden inkludert i det praktiske arbeidet også.
Hittil er det 27 filmer over 3 sider og du finner de her:
ajffhalden.no/video/viewcategory/28/restaurering-av-vassdrag
(Klikk "info tabben" under filmviduet for å lese beskrivelse om filmen)
PS! har du en "restaureringstanke" for et delområde/vassdrag i Halden i hodet ditt. Legg det inn her i forumet og del dine ideer med oss andre..
PS! Hvis du finner noe interessant om dette temaet på youtube, da logger du deg inn på ajff sine sider og legger inn youtube-linken til filmen her:
ajffhalden.no/video/upload